Misschien heb je het gehoord: De manier waarop we normaal gesproken tol betalen op de Franse tolwegen is aan het veranderen. Steeds vaker zijn er trajecten waar de traditionele tolpoortjes met slagbomen verdwijnen en plaatsmaken voor systemen die we gerust onzichtbare tolwegen kunnen noemen. Deze vorm van tolheffing, bekend als flux libre, free flow, ofwel ‘vrije doorstroming’, maakt het mogelijk om zonder poortjes en zonder slagboom over de tolweg te rijden. Klinkt verwarrend, of niet? Toch moet dit ervoor zorgen dat je in het vervolg sneller over de Franse autoroutes à péage kunt rijden. In dit artikel lees je hoe de onzichtbare tolwegen werken en welke snelwegen inmiddels van zo’n systeem zijn voorzien.
Wat houdt het in, zo’n tolweg zonder poortjes?
De term ‘onzichtbare tolwegen’ verwijst naar een nieuw systeem van tolheffing waarbij er geen fysieke tolpoortjes meer aanwezig zijn. In plaats daarvan passeer je met je voertuig onder portalen die boven de weg zijn geïnstalleerd. Deze zijn uitgerust met camera’s en sensoren die je voertuig registreren aan de hand van je kenteken of een tolbadge. Het doel van dit ‘zonder poortjes’-systeem is om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Je hoeft immers niet meer te stoppen voor een slagboom en een kaart of contant geld in te voeren, wat een bron is van veel vertraging.
Hoe werkt het dan?
Wanneer je een traject met ‘flux libre’ bereikt, wil je natuurlijk wel weten hoe je moet betalen. Er zijn verschillende manieren waarop je de tolkosten kunt voldoen:
Automatische Incasso via een Tolbadge: De meest snelle manier om te betalen op onzichtbare tolwegen is met een tolbadge. De passage wordt automatisch geregistreerd en de tol wordt van de gekoppelde rekening afgeschreven, net zoals bij de traditionele tolpoortjes met slagbomen die zijn voorzien van een ’t’-aanduiding.
Kentekenregistratie en achteraf betalen: Als je geen tolbadge hebt, wordt je kenteken geregistreerd wanneer je onder de portalen doorrijdt. Je bent vervolgens zelf verantwoordelijk voor het achteraf betalen van de tol. Dit kan je op verschillende manieren doen:
Online betaling: Binnen 72 uur na passage dien je de tol online te voldoen via de website van de betreffende tolwegexploitant. Je hebt hiervoor je kenteken nodig en krijgt vervolgens een overzicht van de kosten en kunt ze via creditcard betalen.
Betaalautomaten: Langs de tolweg of in de nabije omgeving (bijvoorbeeld bij serviceplaatsen) kunnen speciale betaalautomaten staan waar je de verschuldigde tol kunt betalen door je kenteken in te voeren.
Nirio: Bij winkels die zijn aangesloten bij het Nirio-netwerk (veel tabacs en kiosken) kun je ook achteraf betalen.
Welke tolwegen hebben op dit moment zo’n systeem zonder poortjes?
Op dit moment (april 2025) zijn er 3, maar er zijn er meer aangekondigd. Houd deze pagina dus in de gaten voor de laatste updates.
- A4 Parijs-Straatsburg: De eerste afslag na Metz (nr 36), richting Straatsburg, is een free flow tolpoort. Als je er hier af wilt, moet je je tolkosten op een andere manier betalen. Meer info: https://www.autoroutes.sanef.com/en/my-journey/boulay/how-does-it-work
- A13-A14 van Parijs naar Normandie: deze is in 2024 geheel getransformeerd naar free flow of flux libre. Meer informatie en betaling via https://www.autoroutes.sanef.com/en/free-flow/travel-paris-normandie-a13
- A79 van Digoin naar Montmarault: over 88 kilometer en met zes afslagen geldt hier free flow, zonder tolpoortjes. Meer info vind je hier: https://www.aliae.com/free-flow-tolls